En aquesta entrada hi trobareu disponible el contingut de la Competència 1 per a poder-ho consultar on-line.
MÒDUL 1 – Les possibilitats d’internet i els tipus de serveis:
Les TIC i Internet:
Internet és
una xarxa d'ordinadors basada en una tecnologia oberta i un funcionament
descentralitzat. Es va desenvolupar a partir d'un experiment que el Departament
de Defensa dels Estats Units va iniciar als anys seixanta. Es pretenia crear
una xarxa d'ordinadors capaç de continuar funcionant en cas de fallada general.
Aquesta xarxa es va anomenar ARPANET, i la seva funció era connectar científics i
acadèmics. El 1986, la Fundació Nacional per la Ciència (NSF) va crear NSFNET,
una sèrie de xarxes que intercomunicava entitats dedicades a la investigació i
l'educació. Al mateix temps, es van crear xarxes regionals per tal de connectar
institucions particulars a la xarxa principal. L'NSFNET va créixer molt
ràpidament i es va complementar després amb les xarxes NSINET i ESNET, totes
elles ubicades als Estats Units. A Europa es van crear altres xarxes, tant
públiques com comercials, que, juntament amb les americanes, esdevindrien
l'estructura bàsica d'Internet.
Les TIC (Tecnologies de la
Informació i la Comunicació), i més concretament Internet, s'estan
convertint en un instrument que obre noves possibilitats de:
Accés a noves
fonts d'informació i recursos, mitjançant els cercadors
d'Internet. Podem trobar-hi informació escrita (enciclopèdies,
diaris, revistes, estudis, etc.) i en d'altres suports, com ara imatges, vídeo
o mapes. Un ús molt freqüent és la recerca d'adreces de llocs web on
portar a terme activitats que fins ara només es podien fer de forma presencial
(adquisició d'entrades per a espectacles, d'aliments de supermercats, de roba,
llibres, música, etc.).
També hi podem
realitzar gestions i operacions de forma no presencial, com per exemple consultes
bancàries, tràmits oficials (declaració d'Hisenda, pagament d'impostos, etc.)
Accés a nous
canals de comunicació que ens permeten intercanviar idees, informació,
experiències, mitjançant el correu
electrònic, els xats, els fòrums,
etc.
També s'obre un
nou canal de comunicació en compartir jocs en línia o crear personatges
imaginaris en mons virtuals (com Second Life).
Creació de
recursos utilitzant equips digitals (càmeres fotogràfiques, vídeo, escàners,
micròfons) i edició mitjançant diverses eines: processadors de textos, editors
d'imatges, de pàgines web, presentacions multimèdia, editors de so i imatge,
etc.
Tots els
recursos anteriors es poden publicar a Internet per tal de compartir el
coneixement col·lectiu i crear comunitats amb interessos comuns.
Una de les eines
que permeten compartir el coneixement són els blocs o
weblogs, llocs web on l'actualització freqüent dels continguts i la
seva publicació cronològica fan possible disposar d'informació al dia, la qual
es pot presentar en diferents suports: àudio (audioblocs), imatge (fotoblocs),
vídeo (videoblocs), o a través del mòbil (moblocs).
També hi podem
trobar altres llocs web, com els wikis (Viquipèdia),
o les xarxes socials (Facebook, MySpace,
Xing).
En definitiva,
les TIC i Internet ens permeten:
·
Ser productors i consumidors de continguts i
d'informació, tot compartint-la en el marc de la nova societat del coneixement.
·
Accedir a noves fonts d'informació i recursos.
·
Accedir a nous canals de comunicació que ens
permeten intercanviar idees, informació, experiències, mitjançant el correu electrònic,
els xats, els fòrums, etc.
·
Crear i editar recursos mitjançant equips
digitals.
·
Compartir el coneixement col·lectiu tot creant i
participant en comunitats amb interessos comuns.
Serveis i eines a Internet:
Actualment,
l'eina vital per al desenvolupament de les TIC és Internet, ja que ens serveix
d'aparador global on desenvolupar tot el nostre món virtual. Ens permet crear o
idealitzar la nostra pròpia personalitat independentment del món real, aportant
idees, opinions, socialitzar, buscar el nostre cercle afí als nostres gustos,
organitzar la nostra informació, incrementar la nostra creativitat, ens fa
reflexionar, creant cada vegada més un impacte en la nostra vida que fa que
cada dia sigui més difícil actuar de manera eficaç si prescindim d'elles.
És a Internet on
trobem una evolució diària d'eines i noves aplicacions que fem servir per
facilitar-nos tota la comunicació, informació edició i difusió de les nostres
idees.
Els exemples de
comunicació a Internet és un terme molt ampli, ja que l'acte de comunicar és la
transmissió de missatges entre persones. Necessitem comunicar-nos per saber més
del que ens envolta, per expressar els nostres pensaments, sentiments i
desitjos.
A la web podem
trobar infinits modes de comunicació, a aquests modes se'ls denomina canals de
comunicació, on es difon mitjançant l'edició en format web, principalment per
correu electrònic, missatgeria immediata, fòrums telemàtics, videoconferències,
blogs, i wiki, la informació i comunicació que demanem d'alguna o altra manera.
Els cercadors:
Les eines de recerca
han experimentat una sèrie de transformacions des dels seus orígens que les han
anat convertint en sistemes cada vegada més complexos.
L'estructura
interna dels cercadors i directoris es va anar transformant i tornant més
complexa, les seves diferències es van anar fent difuses fins a arribar als
sistemes de cerca disponibles avui en dia. Aquesta ràpida evolució es va
produir en menys d'una dècada i va ser provocada pels següents esdeveniments:
• Creixement
exponencial del nombre de pàgines web arribant fins a xifres de centenars de
milers de noves URL diàriament, de manera que es feien necessàries eines cada
vegada més potents, capaços de manejar grans volums d'informació.
• Professionalització
dels sistemes de cerca. Amb el desenvolupament d'Internet comencen a aparèixer
noves fórmules comercials com els portals o els grans llocs web d'empreses, que
incloïen entre d'altres serveis als cercadors.
La utilització
d'aquestes eines podia fer-se a nivell extern per buscar informació a tota la
xarxa, o bé per localitzar informació dins de la mateixa pàgina que els
contenia.
• Augment
de la competència entre els propis cercadors, a causa de la proliferació
d'eines de recerca que desenvolupaven algoritmes cada vegada més sofisticats tractant
de diferenciar-se dels competidors i aconseguir major nombre d'usuaris.
• Aparició
d'estratègies de posicionament en cercadors SEO i SEM. A finals dels noranta
van començar a aparèixer empreses que havien descobert el potencial d'aquestes
eines per donar a conèixer les empreses a Internet.
• Van
sorgir estudiosos i professionals dels motors de cerca que intentaven esbrinar
les prioritats del robot a l'hora d'indexar les pàgines i així poder aconseguir
les posicions de capçalera.
• Aparició
d'eines de programari que "enganyaven» als robots, creant pàgines
artificialment òptimes per puntuar millor en cada cercador.
• emandes d'uns
usuaris cada vegada més informats i exigents que veien com aquestes eines de
recerca perdien la seva eficàcia en estar saturats de publicitat i recursos no
desitjats.
El correu electrònic:
El correu
electrònic o e-mail és el servei més utilitzat d'Internet, juntament amb la
Web.
Hi ha dues
formes bàsiques de comunicar-se usant Internet, el correu electrònic i la
missatgeria instantània (WhatsApp, Skype,...). Són dues formes que es
complementen, fem servir cadascuna segons les circumstàncies. En converses
curtes i informals amb amics i família, a través del mòbil, fem servir la
missatgeria instantània, i en comunicacions més formals, utilitzant
l'ordinador, solem utilitzar més el correu electrònic. En el tema següent
parlarem de la missatgeria instantània.
El correu per
Internet, igual que el correu normal ha de ser privat, per això tots els
programes per llegir el correu disposen de protecció mitjançant contrasenya.
Encara que això no assegura que algú pugui interceptar el correu mentre viatja
a través de la xarxa.
Per evitar això,
es poden utilitzar sistemes de xifrat, com el PGP, que codifiquen el missatge
abans d'enviar-per la xarxa i el descodifiquen en arribar a la destinació.
Com la majoria
dels serveis d'Internet el correu es basa en l'arquitectura client / servidor.
Anem a explicar, de forma simplificada, en què consisteix aquesta arquitectura.
Els clients són els ordinadors dels usuaris que utilitzen el correu i el
servidor és l'ordinador que gestiona el correu, el servidor pertany a l'entitat
proveïdora del correu (Micistar, Vodafone, Microsoft, Gmail, etc.)
Quan algú envia
un correu, primer arriba al seu servidor de correu que l'envia al servidor del
destinatari, on el missatge queda emmagatzemat a la bústia del destinatari.
Quan el destinatari es connecti al servidor, aquest li enviarà tots els seus
missatges pendents. Per això és igual que el destinatari estigui connectat o no
a Internet en el moment que se li envia un missatge.
Un correu consta
de diversos elements, l'adreça de correu de la destinació, el text de missatge
i potser algunes coses més com fitxers adjunts, etc.
Una adreça de
correu té una estructura fixa: nom_compte @ nom_servidor i per tant, cada
adreça de correu és única per a tothom, no poden existir dues adreces de correu
iguals.
Formes bàsiques d'utilitzar el correu:
Webmail.
Com el seu nom
indica, consisteix a utilitzar el correu des d'un navegador web. Un dels
avantatges del webmail, és que des de qualsevol ordinador que tingui connexió a
Internet podem llegir i enviar el nostre correu sense haver de configurar res.
Més endavant explicarem algunes coses més del Webmail.
Programa de correu.
Per exemple el
Outlook, Windows Live Mail, el Thunderbird de Mozilla, Eudora, etc. Aquests són
programes específics per treballar amb el correu i que hem d'instal·lar al
nostre equip. La primera vegada que s'utilitzen cal configurar amb les dades
del compte i servidor de correu. Per tant només és pràctic utilitzar-los en
dispositius que anem a utilitzar amb certa freqüència, com el portàtil, l'equip
personal oa la feina.
Poden manejar
diversos comptes alhora sense importar qui ens hagi proporcionat el compte.
Tenen moltes més opcions que el webmail. A la imatge de la pàgina següent pots
veure l'aspecte general de Gmail.
Aquests
programes cada vegada s'utilitzen menys en l'àmbit personal gràcies a la
proliferació del webmail.
La comunicació on-line:
Internet permet
principalment la comunicació entre usuaris, amb múltiples mitjans, tant fent ús
de text com d'àudio o vídeo.
El correu, per
exemple, no permet la comunicació en temps real, és a dir, és una comunicació
asíncrona. Això suposa que un usuari pot enviar un missatge i la seva
destinatari pot llegir o no en aquest moment. El missatge es queda en una
bústia fins que el destinatari el llegeixi.
La comunicació
on-line permet una comunicació síncrona entre les parts de la comunicació, la
conversa es realitza en temps real.
Principals eines per la comunicació on-line:
Xat:
S’usa per a
l'intercanvi de missatges de text sobre un tema concret, normalment amb
persones desconegudes que estan donades d'alta en aquest mateix xat.
Telefonia IP:
La telefonia IP
permet parlar per telèfon utilitzant Internet com a mitjà de transmissió de la veu,
amb menys qualitat de recepció però més barat, sobretot en trucades
internacionals.
Videoconferència:
Permet establir
una comunicació a través d'Internet utilitzant imatges de vídeo i so en temps
real. Es necessita disposar d'un ordinador amb càmera de vídeo per poder enviar
imatges, així com un micròfon. Per rebre so són necessaris uns altaveus i per
rebre el vídeo només es necessita un monitor convencional.
Fòrums:
Un fòrum (també
coneguts com "fòrums" o "fòrums de discussió") en Internet
és una aplicació web que dóna suport a discussions o opinions en línia. Aquesta
aplicació sol estar organitzada en categories. Aquests últims fòrums són
contenidors en els que es poden obrir nous temes de discussió en què els
usuaris de la web respondran amb les seves opinions.
Serveis telemàtics: Les gestions en línia.
Per fer gestions en línia, cal que emprem diversos elements de seguretat:
- El nom d'usuari
- La contrasenya
- Programari d'encriptació o xifrat
- La signatura electrònica
Quan
volem dur a terme alguna gestió a través d'Internet, la
primera acció que normalment hem de fer és crear un compte i identificar-nos.
Hem d'estar segurs que ho fem amb total seguretat i que la nostra informació
personal no pot ser utilitzada per altres persones sense autorització.
Per
aquest motiu hem de tenir en compte les qüestions següents:
El nom d'usuari
Hem d'evitar l'ús del nostre nom i cognoms junts, o que el nom
aporti detalls que facilitin la nostra identificació. És preferible utilitzar
noms inventats, tot i que han de ser fàcils de recordar.
Les contrasenyes
Quan creem una contrasenya,
fem-ho de forma segura. La seguretat del compte d'usuari depèn de la
contrasenya. Per això considerarem:
- La llargada de la contrasenya: És preferible que tingui un mínim de 8 caràcters.
- Tipus de caràcters: Combinarem lletres i xifres, i, si el formulari ho permet, lletres majúscules, lletres minúscules i guions baixos.
- No farem servir paraules comunes.
- Evitarem utilitzar la mateixa contrasenya per a molts comptes d'usuari, especialment la que utilitzem amb el correu electrònic.
- No comunicarem la nostra contrasenya a ningú, però si ho fem, la canviarem al més aviat possible.
- Periòdicament, canviarem la contrasenya del compte d'usuari.
Accés segur a un web
Normalment, quan fem gestions en línia, el lloc web que visitem garanteix la seguretat de la transacció amb l'ús d'una
tecnologia que encripta o xifra la nostra informació. El maquinari de xifrat codifica les
dades utilitzant un codi, de forma que cap persona aliena les pugui enregistrar
mentre s'estan transmetent.
La icona que representa un cadenat petit a la part inferior del navegador indica que les dades es transmeten de forma codificada. Quan les
dades arriben a la destinació final, el mateix programari descodifica la
informació.
Com
podem augmentar la seguretat de les nostres accions per Internet?:
- Quan hem creat el compte d'usuari, si estem fent servir un ordinador que no és el nostre o al qual tenen accés altres usuaris, no clicarem a l'opció de recordar la contrasenya.
- Quan utilitzem ordenadors públics i acabem la sessió d'Internet, clicarem a l'opció d'eines del navegador, on escollirem "propietats". Llavors esborrarem els arxius temporals i les galetes o "cookies" que s'han instal·lat al disc dur, clicant a la secció d'esborrar arxius i "cookies".
- Instal·larem un programari de protecció a l'ordinador i el mantindrem actualitzat.
- Visitarem llocs web que siguin fiables i de seguretat garantida.
- Quan fem compres per Internet, utilitzarem sempre la mateixa targeta de crèdit.
La signatura electrònica
La realització de transaccions electròniques segures requereix la
utilització de la signatura electrònica com a
mecanisme per garantir l'autenticitat, integritat i confidencialitat de la
informació.
La signatura
electrònica és un conjunt de dades en format electrònic que estan relacionades
amb d'altres dades electròniques, que s'utilitzen com a mitjà per identificar
una persona.
Hi ha tres classes de signatura
electrònica:
- La signatura electrònica: És una xarxa de caràcters generats per un algoritme matemàtic, la qual garanteix la identitat de la persona que signa i la integritat del text o missatge enviat.
- La signatura electrònica avançada: És una signatura electrònica que permet identificar la persona que signa i detectar qualsevol canvi posterior en les dades signades.
La signatura
electrònica reconeguda: Està basada en un certificat reconegut i que es genera mitjançant
un dispositiu segur de creació de signatura.
Tipus de gestions en línia.
Avui dia hi ha tota una sèrie de gestions amb l'administració pública, o
amb un banc, que es poden realitzar per Internet. Per exemple:
- La declaració de renda: L'Agència Tributària ofereix la possibilitat de realitzar la declaració de Renda de forma telemàtica.
- La concertació de cites per fer gestions públiques: Podem concertar cites (Cita Mèdic) o realitzar gestions (pagament de tributs, pagament de taxes, tràmits generals, etc.).
- La banca en línia: Les entitats financeres també ofereixen els seus serveis de forma telemàtica; aquests serveis s'anomenen banca en línia o banca per Internet.
Internet s'ha convertit en una
eina útil per fer tramitacions i gestions amb l'Administració Pública. L'any
2002 es va aprovar un Reial Decret que autoritzava i regulava operacions
tributàries a través d'Internet amb la finalitat d'agilitzar els tràmits amb
Hisenda. Actualment hi ha un compromís de l'Administració General de l'Estat
per establir la relació dels ciutadans i les empreses en suport electrònic al
2013. D'aquesta manera s'aconseguirà un estalvi de temps i de cost econòmic, ja
que es podrà interactuar amb l'administració les 24 hores dels 365 dies de
l'any. A més, l'Administració electrònica permet una gran transparència administrativa i la cooperació entre
diferents administracions públiques.
La declaració de renda
L'Agència Tributària ofereix la possibilitat de realitzar la
declaració de Renda de forma telemàtica. Es requereixen dos processos que
s'expliquen a continuació:
1.Obtenció d'un certificat per part de l'FNMT (Fàbrica Nacional de Moneda
i Timbre):
Per obtenir-lo, cal accedir a la pàgina de l'FNMT, projecte Ceres,
on clicarem sobre l'opció de "Sol·licitud via Internet". Amb la
sol·licitud obtindrem un número que imprimirem.
Anirem en persona a una de les entitats de certificació
(ajuntaments, delegacions de l'Agència Tributària o oficines de la Seguretat
Social), ens identificarem mitjançant el nostre DNI o NIE (en el cas
d'estrangers) i donarem el número de sol·licitud imprès. Després, accedirem de
nou a la pàgina de l'FNMT, introduirem el número de la sol·licitud i ja es
podrà descarregar el certificat i
instal·lar-lo al nostre navegador d'Internet
2.Fer la declaració de renda:
Si no es demana l'esborrany, la declaració de renda telemàtica
s'ha de presentar amb el programari que Hisenda utilitza (abans anomenat PADRE:
programa d'ajuda per a la declaració de la renda).
Per presentar la declaració, ens connectarem a la pàgina web de
l'Agència Tributària i seleccionarem la declaració de l'any corresponent.
Sol·licitarem el certificat amb què ens identificarem al servidor de l'AEAT i
clicarem al menú de presentació de declaracions. Finalment, acceptarem els
permisos per a la lectura dels fitxers i enviarem la declaració.
Concertar cites per fer gestions públiques
A Catalunya, el projecte AOC (Administració Oberta de Catalunya)
permet implantar processos d'atenció al ciutadà a l'Administració autonòmica i
l'Administració local de forma integrada. Així, podem concertar cites (Cita
Mèdic) o realitzar gestions (pagament de tributs, pagament de taxes, tràmits
generals, etc.).
Es poden fer gestions o obtenir informació de molts departaments
de l'administració pública, entre ells destaquem:
- Mossos d'esquadra
- Tràmits de la Generalitat de Catalunya
- Activitats ambientals i ordenances cíviques: Tràmits sobre el cànon de l'aigua i residus
- Servei d'ocupació de Catalunya: Renovació de la targeta d'atur i recerca de feina
- Oficina d'atenció al ciutadà: Comunicació d'incidències, reclamacions i consultes
- Oficina municipal d'informació al consumidor
- Serveis Generals, Serveis Socials: Ajuts assistencials, serveis per a persones amb disminucions
- Salut pública i dona: Demanar hora amb el metge, informació de centres sanitaris
La banca en línia
Les entitats financeres també ofereixen els seus serveis de forma
telemàtica, són els serveis de banca en línia o banca per Internet.
Hem de distingir dos tipus de banca en línia:
- La banca que ofereix els seus serveis a Internet, sense oficines presencials, o amb molt poques, i que realitza les operacions amb exclusivitat a través de la connexió d'Internet.
- La banca que gaudeix d'oficines presencials i que disposa d'un canal de distribució de serveis i productes a través d'Internet.
Algunes de les operacions que es poden fer són obrir nous comptes,
consultar el saldo i els moviments de comptes i targetes de crèdit, fer
transferències bancàries i pagaments de targetes de crèdit, consultar taxes
d'interès, sol·licitar xecs i comunicar els possibles robatoris de targetes.
Moltes entitats financeres ofereixen actualment la possibilitat de
combinar la presència física i la telemàtica, i permeten realitzar tots els
tràmits i operacions a través d'Internet (incloent-hi altres productes com
hipoteques, préstecs personals, dipòsits, etc.), o operar en una oficina
presencial quan sigui necessari.
Si volem utilitzar el servei de banca en línia, valorarem que les
pàgines web de l'entitat financera siguin compatibles amb els sistemes
operatius de Windows, Mac i Linux (en funció del
sistema operatiu que fem servir), i comprovarem la seva funcionalitat a través
dels navegadors Internet Explorer i
Mozilla. La recerca d'informació i la realització de consultes i operacions han
de ser operacions senzilles. La pàgina principal ha de carregar-se amb rapidesa
mitjançant una connexió bàsica d'un mòdem de 56KB. També podem
valorar si presenten versions de les pàgines per a discapacitats.
També tindrem en consideració si presenten un protocol de
seguretat efectiu i visual per a nosaltres, i si la forma d'enviament i el
compliment dels criteris de seguretat s'adapten a les nostres preferències.
L'entitat ha de donar informació sobre les tarifes i comissions dels productes,
així com respecte a la política d'actuació i seguretat del banc.
A més, algunes entitats financeres poden oferir altres serveis,
com ara la possibilitat de disposar de correspondència virtual, d'un
administrador d'extractes o del cobrament de correu postal. Cal que ens
informem també sobre la responsabilització o no de l'usuari en cas de robatori
de les claus d'accés.
Compres en línia:
El comerç electrònic, o e-comerç, permet
diferents tipus de negoci; dins del model de negoci mercantil, hi destaca la
venda de productes de primera necessitat i d'oci. En aquest sentit, podem
diferenciar tres tipus de comerç electrònic:
- Comerç virtual: És un comerç al detall que només opera a Internet, sense cap punt de venda presencial.
- Comerç de catàleg: Presenta un catàleg de productes a Internet, i opera combinant el correu, el telèfon i les comandes en línia.
- Comerç mixt: Comerços amb establiments i punts de venda físics que també ofereixen els seus productes per mitjà d'una botiga virtual.
Característiques del comerç electrònic
- El comerç electrònic és diferent del tradicional, entre altres coses, perquè permet que el producte pugui oferir-se utilitzant altres formes d'atreure l'atenció del client, com ara les imatges detallades, i, en alguns casos, pot facilitar l'accés a informacions on veurem el funcionament o les característiques del producte.
- De vegades s'hi fan promocions o ofertes que al comerç presencial no es poden realitzar, i, en alguns casos, fins i tot es flexibilitza el preu de l'oferta en definir els preus segons el màxim que estem disposats a pagar com a clients.
- Cal tenir en compte que, quan fem servir amb regularitat una mateixa botiga en línia, estem facilitant dades sobre les nostres característiques i preferències com a clients, i que això pot permetre que rebem ofertes personalitzades, però també accions de publicitat personalitzada que haurem de valorar si ens interessen.
- La compra de productes per Internet amb un límit de consum temporal, com per exemple les entrades d'espectacles, en permet la venda segons la demanda i el seu cicle de vida. Així, podem trobar entrades a un preu molt baix respecte a l'inicial unes hores abans que comenci l'espectacle.
- Un altre aspecte que influeix en el preu és la reducció de costos, a causa d'una major velocitat de distribució i d'un cost menor de transport, especialment en els productes digitals que es poden comprar i descarregar en línia (música, imatges, vídeos, programari, etc.).
Elements de les botigues en línia
Les botigues virtuals presenten una sèrie d'elements comuns: la
pàgina d'inici, la recerca de productes al catàleg, el carretó electrònic de
compra, el procés de registre o formulari, el procés de pagament i el servei
d'atenció al client.
Per tal que considerem positivament una botiga virtual
professional, valorarem que el disseny del lloc web sigui operatiu i accessible, sense problemes de disponibilitat ni
pàgines d'error que impedeixin finalitzar la compra.
La recerca i
selecció de productes ha de ser un procés fàcil i ràpid, i el formulari de
registre s'ha de poder emplenar sense entrebancs i sense problemes d'usabilitat.
MÒDUL 2 – Eines col·laboratives.
Què és una eina col·laborativa?
Des de la seva creació, Internet ha evolucionat constantment, arribant cada
cop a més gent i convertint-se en una eina cada vegada més interactiva.
- Abans s'hi podien dur a terme molt poques activitats, però ara s'ha convertit en un espai d'ús més senzill i intuïtiu, i que ofereix diferents tipus d'eines col·laboratives.
- Les principals eines col·laboratives que trobem a Internet són: els fòrums, els xats, els blocs i els wikis.
- Aquests recursos permeten desenvolupar activitats d'oci o lleure, de formació i també de treball en xarxa, amb persones de qualsevol indret del món.
- Portals com Google posen a disposició dels usuaris diverses eines col·laboratives de manera integrada.
Eines col·laboratives: fòrums, xats, blocs i wikis
Les principals eines col·laboratives que trobem a Internet són:
els fòrums, els xats, els blocs i els wikis. Veiem en què consisteixen
bàsicament:
Com ja hem vist anteriorment, un fòrum de discussió és un espai on els usuaris poden debatre sobre diferents temes.
Les discussions no tenen lloc en temps real i, per poder participar-hi, només
cal registrar-se com a usuari del fòrum que ens interessa.
Un xat és una altra eina de comunicació en línia que permet que els
usuaris puguin conversar. La diferència principal amb un fòrum de discussió és
que la comunicació hi té lloc en temps real.
Un blog és una eina que permet a l'usuari crear i dissenyar el seu propi
espai, on pot escriure sobre diferents temes, ja es tracti de qüestions
d'interès particular com de discussions d'interès general. Alhora, altres
usuaris poden deixar-hi els seus comentaris.
I una wiki és un espai
col·laboratiu on qualsevol participant registrat pot editar informació sobre
els temes que s'hi mostren, per tal que altres visitants la puguin consultar.
És com una enciclopèdia col·lectiva, feta pels mateixos usuaris.
Tendències d'ús cada cop més interactives
Com podem veure, tots aquests recursos han fet que Internet
esdevingui ara com ara una eina molt interessant, no només per poder dur a
terme activitats relacionades amb l'oci o el lleure, sinó que, a més,
actualment està concebuda com una eina que possibilita una gran interacció
entre els seus usuaris. Així, ofereix la possibilitat de rebre formació en
línia o la de treballar en equip, tot desenvolupant en xarxa i
col·laborativament diferents tasques i projectes amb persones ubicades en
qualsevol indret del món.
Actualment, trobem a Internet diversos portals web que posen a
disposició dels usuaris diferents eines col·laboratives de manera integrada,
com és el cas de Google.
El cas de Google
Per una banda, Google ens ofereix, a través de l'eina anomenada
Google Docs -que és similar a una wiki- la possibilitat de compartir informació
i editar-la. Per altra banda, el recurs Google Groups és un fòrum de discussió
que permet el debat entre els usuaris registrats. El xat de què disposa Google
ens arriba des del seu servei de correu Gmail i permet comunicar-nos en directe amb la resta d'usuaris. Per
últim, Google també disposa d'un servei perquè puguem crear el nostre propi
bloc, l'espai Blogger, que ofereix les eines
necessàries per dur-ho a terme.
Els debats virtuals, els fòrums:
Un fòrum de
discussió és una eina col·laborativa, similar a un
tauler d'anuncis virtual, que permet que diferents persones es comuniquin i
puguin parlar o debatre en línia sobre un o més temes. És un sistema en què la
comunicació entre usuaris no es dóna en temps real i els missatges se solen
guardar durant un llarg període de temps.Al fòrum, el primer missatge determina el tema o el
fil de discussió inicial, al qual s'afegiran les respostes dels altres usuaris.
Per poder participar-hi, és necessari que ens
registrem tot facilitant algunes dades, com ara el nom d'usuari que escollim i
la nostra adreça de correu electrònic i per afegir un comentari a una conversa,
hem de prémer el botó "Contestar" o "Respon", escriure el
missatge i després desar-lo. Si cal, utilitzarem emoticones. També podem crear
nous temes o fils de discussió inicials si escollim l'opció "Nou
tema".
Cada usuari mostra una sèrie de dades públiques i un
avatar que l'identifica. Aquestes opcions es poden editar o canviar en
l'apartat "Modificar dades".
Característiques principals
Normalment,
el fòrum compta amb diferents fils o temes de discussió, cadascun d'ells
relacionat amb una àrea de debat diferent, com ara la política, la ciència i la
tecnologia, els esports, etc.
El primer dels missatges és el que determina el tema o fil de
discussió inicial, i, a partir d'aquest, s'inicia tota una sèrie de missatges
que, de fet, són les respostes que els altres usuaris han anat adreçant per a
aquest tema inicial.
Funcionament: registrar-se i participar
Per poder ingressar en un fòrum i veure els diferents fils de
discussió i les seves respostes, només cal que seleccionem aquell fil que més
ens interessi.
En canvi, per poder participar-hi i afegir-hi també la nostra
resposta o opinió, primer caldrà que ens registrem. El registre, generalment,
és gratuït i consisteix a facilitar algunes dades, com el nom d'usuari que
utilitzarem i la nostra adreça de correu electrònic. Però no cal que el nostre nom d'usuari sigui el nostre nom real;
d'aquesta manera podrem mantenir un cert anonimat.
Una vegada registrats, rebrem a l'adreça de correu electrònic
facilitada les indicacions que caldrà seguir per poder activar el nostre compte
i, a partir d'aquest moment, ja podrem participar plenament al fòrum.
Com afegir comentaris o crear nous temes
Per afegir un comentari a una conversa, només caldrà prémer el
botó "Contestar", que trobarem a la part inferior del missatge
inicial. En cas que vulguem comentar alguna de les respostes d'un altre usuari,
haurem de seleccionar l'opció "Respon", que trobarem a la resposta en
qüestió.
El fet que, quan escrivim, no puguem mostrar els nostres
sentiments o estats d'ànim (ironia, tristesa, alegria, etc.) mitjançant
l'expressió facial, provoca que de vegades hi hagi malentesos a l'hora
d'interpretar els nostres missatges escrits. Per evitar-ho, es fan servir les emoticones, que són uns símbols gràfics
que representen, mitjançant rostres dibuixats, diferents estats d'ànim o
emocions.
Una vegada escrit el nostre missatge, haurem de seleccionar
l'opció "Desar" perquè el missatge es pugui penjar al fòrum i la
resta d'usuaris el pugui veure. Cal tenir en compte, però, que de vegades el
comentari que escrivim pot no ser visible de seguida, ja que hi ha fòrums o
converses que no s'actualitzen fins que algú que fa de moderador ho autoritza
(per prevenir possibles insults, publicitat o comentaris que no vénen a tomb).
També tenim la possibilitat de crear nous temes o fils de
discussió. Per fer-ho, només cal que anem a la pàgina on s'exposen els
diferents temes i que seleccionem el botó "Nou tema". A partir
d'aquí, haurem d'indicar el títol del nou fil i el fòrum al qual desitgem que
pertanyi, escriure el missatge i desar-lo.
Accés a les dades dels usuaris
Si, en qualsevol missatge, premem sobre el nom de l'usuari que
l'ha creat, podrem veure les dades públiques d'aquest usuari, com per exemple:
el seu avatar, quan es va registrar, quina
és la seva mitjana de missatges, etc.
Nosaltres, com a usuaris, també podem editar aquesta mena
d'informació en el nostre perfil. Per fer-ho, haurem de seleccionar l'apartat
"Dades" i després l'opció "Modificar dades". Aquí també
podrem seleccionar quin avatar desitgem per al nostre perfil. Un avatar és la
imatge que identifica cada usuari, i pot ser escollit de les imatges
predeterminades que ofereix la pàgina, o bé de les imatges personalitzades que
guardem al nostre ordinador.
Converses en línia
Un xat és una eina col·laborativa que permet comunicar-se en
línia, i en temps real, amb altres usuaris. Si volem ingressar en un xat,
participar-hi i conversar, primer caldrà que ens registrem per poder donar-nos
d'alta en el servei.
La sala de xat es compon d'una pàgina
principal (al centre), d'un quadre de text per escriure els missatges (a la
part inferior) i d'una columna amb la relació d'usuaris en línia (a la dreta o
a l'esquerra).
Hi ha dues maneres de conversar en un
xat: de manera pública amb tot el grup, o en privat amb una altra persona.
Per expressar emocions al xat, es fan
servir les emoticones, que acompanyen el són uns símbols que representen,
mitjançant cares dibuixades, diferents estats d'ànim.
Donar-se d'alta i accedir al xat
Normalment, per ingressar en un xat i poder participar-hi i
conversar primer cal que ens registrem, per tal de donar-nos d'alta en el
servei. El registre, generalment, és gratuït i consisteix a facilitar
determinades dades, com per exemple: la nostra adreça de correu electrònic, el nom d'usuari que
desitgem, la data de naixement, la contrasenya que utilitzarem, etc. No cal que
el nostre nom d'usuari coincideixi amb el nostre nom real; això ens procura un
cert anonimat.
Una vegada registrats, rebrem a la nostra adreça de correu
electrònic les indicacions que cal seguir per poder activar el nostre compte i,
a partir d'aquest moment, ja podrem participar en el xat.
El primer pas per accedir al servei serà adreçar-nos a l'opció de
"Xat" i seleccionar-hi la sala de conversa on volem entrar. Cada sala
de conversa és un espai de xat independent, i poden haver-hi diverses sales, en
funció dels interessos o les afinitats dels usuaris: sales per a grups d'edat,
una sala per fer amics, una altra per buscar parella, etc.
Després de triar la sala de conversa on volem entrar, hi accedirem
tot seleccionant-la.
Parts d'un xat
Bàsicament, la sala de xat es compon d'una pàgina o espai
principal que és on van apareixent els missatges que cada usuari escriu i que
trobem al centre de la pantalla; a la part inferior d'aquest espai principal,
hi tenim el quadre de text on escriurem els nostres missatges perquè siguin
visibles a la pàgina principal; i, a la dreta o l'esquerra de la pantalla, hi
acostuma a haver una columna amb la relació de tots els participants que es
troben en línia a la sala en aquell mateix moment.
Com participar-hi
Hi ha dues maneres de conversar al xat: de manera pública amb tot
el grup, o bé en privat i individualment amb una altra persona.
Per escriure un missatge públic que tothom pugui veure a la pàgina
principal del xat, només cal que escrivim el nostre missatge al quadre de text
i que premem la tecla "Enter". És convenient que ens adrecem a la persona amb qui volem
parlar tot escrivint el seu nom d'usuari, ja que, si no, com que hi ha molta
gent parlant alhora, les converses es podrien encreuar.
Per conversar en privat amb algú, primer ens haurem d'adreçar a la
llista d'usuaris i seleccionar-hi el nom de l'usuari amb qui volem parlar. En
prémer sobre el nom, s'obrirà una finestreta de conversa privada, que només
serà visible per a nosaltres i per a la persona seleccionada. Per començar la
conversa, hem d'escriure el nostre missatge al quadre de text de la finestreta,
i prémer després la tecla "Enter".
Cal tenir en compte que, pel fet que quan escrivim no podem
mostrar els nostres sentiments (ironia, tristesa, alegria, etc.) mitjançant
l'expressió facial, de vegades pot haver-hi malentesos a l'hora d'interpretar
els nostres missatges escrits. Per evitar-ho, es fan servir les emoticones, uns símbols gràfics que
representen, mitjançant rostres dibuixats, diferents estats d'ànim o emocions.
El xat ofereix la possibilitat d'incloure emoticones i també gaudir d'altres
opcions, com per exemple: personalitzar el nostre tipus de lletra (grandària,
color, etc.), canviar el fons, enviar un so, etc.
Exemple d'emoticona que expressa alegria
Quan acabem la nostra sessió i desitgem sortir de la sala, només
caldrà que seleccionem la tecla de sortida. Així finalitzarem la nostra sessió
de xat.
Els blogs
Un blog és una eina col·laborativa que ens permet crear el nostre espai web
i publicar-hi articles, per tal que altres usuaris puguin opinar-hi al respecte.
- Els articles, que estan classificats de manera cronològica, s'anomenen "entrades" o "posts" i poden contenir text escrit, so, imatges, vídeo, etc.
- Cada entrada o post consta de diferents parts: títol, data i hora de publicació, opció de fer comentaris i etiquetes.
- Les etiquetes (o tags) són una manera de catalogar temàticament el post que publiquem.
- La sindicació o lectura de feeds permet enviar informació actualitzada d'un bloc a un programa lector que es coneix amb el nom d'agregador, com per exemple el Google Reader.
Normalment, els blocs solen tractar temes força personals o molt
especialitzats dins d'un àmbit determinat. Així, trobem blocs dedicats a la
política, blocs que parlen exclusivament sobre música, blocs on s'expressen les
reflexions personals i quotidianes del seu autor, etc.
Cada contingut afegit al blog s'anomena "entrada" o
"post" i consisteix en un article escrit, que també pot anar
acompanyat de so, imatges, vídeo, etc.
Les diferents entrades (o posts) es classifiquen de manera cronològica, segons el seu ordre de
publicació, i cadascuna d'elles consta de diferents parts. Bàsicament:
- El títol, que descriu el contingut del post
- La data i l'hora de publicació
- L'opció d'incloure comentaris d'altres usuaris
- Les etiquetes (també conegudes amb el nom de tags), o sistema de catalogació temàtica dels posts publicats
Per exemple, si el nostre bloc és sobre música i el post que volem
publicar parla d'instruments de percussió, les etiquetes que hi posaríem
podrien ser "instruments" i "percussió". D'aquesta manera,
si un visitant seleccionés al bloc l'etiqueta "percussió", podria
visualitzar tots els posts específics sobre percussió que hi ha al bloc.
Com crear un bloc
Per disposar del nostre bloc, hem d'anar a l'opció "Crear un
nou bloc", acceptar les normes d'ús i, després, crear un compte d'usuari
tot introduint les dades que se'ns sol·licita: nom d'usuari, contrasenya, correu electrònic, etc.
A continuació, hem d'indicar el títol del nostre bloc, quin domini o adreça web volem que
tingui i a quina categoria volem que pertanyi. La categoria del bloc vindrà
determinada pel tipus de contingut o temàtica que tractarem al nostre espai:
temes d'actualitat, ciència, esports, humor, música, política, etc.
Seguidament, haurem d'escollir el disseny visual que desitgem per
al nostre espai, tot seleccionant la plantilla que més ens agradi. Si més
endavant deixa d'agradar-nos, la podrem canviar.
Per acabar, rebrem al correu electrònic que hem facilitat un
missatge amb les instruccions finals per completar l'activació del nostre bloc.
Una vegada activat, ja podrem començar a publicar.
Publicar els nostres posts
A l'hora de publicar un post, el primer que hem de fer és
identificar-nos a la pàgina; després, ens adreçarem al tauler de control i
premerem el botó "Entra".
Una vegada dins la secció "Afegeix article", podrem
començar a escriure el post, indicant-ne el títol, redactant el text de
l'article, i afegint-hi, si ho volem, alguna imatge, vídeo, etc.
Quan hàgim acabat, seleccionarem el botó "Publica
l'article!". A partir d'aquest moment, el post ja estarà visible al nostre
bloc. Per veure'l, només caldrà que anem a l'adreça web del nostre espai.
La sindicació o lectura de canals web
La sindicació o lectura de canals web (popularment coneguts
com a feeds) és la possibilitat d'enviar
la informació actualitzada d'un bloc directament a un programa lector,
generalment conegut amb el nom d'agregador. Molts blocs ofereixen actualment
aquesta possibilitat.
Hi ha molts
tipus d'agregadors o lectors de feeds (Google Reader, Bloglines, Netvibes, Feedness, Rojo, etc.). A
Google Reader, per exemple, podem crear un compte amb facilitat. La manera
d'agregar feeds o sindicacions és força
senzilla: hem de copiar la URL del bloc en qüestió i enganxar-la al nostre agregador. D'aquesta
manera, gaudirem d'un compte que serà el nostre punt de lectura habitual i ens
estalviarem el temps de visitar un per un cada web per saber si s'hi han
actualitzat o no els continguts.
Les wikis:
Una wiki és una eina
de comunicació en línia que permet crear, editar, esborrar o modificar
continguts d'un espai web entre molta gent, d'una manera fàcil i ràpida. Seria
com una pissarra conjunta on pot escriure-hi un grup d'usuaris, ja que ells són
els que s'encarreguen de modificar-ne i adaptar els continguts.
"Wiki" significa "ràpid" en hawaià, i,
actualment, l'exemple més important d'aquest tipus de projectes és
l'enciclopèdia gratuïta Viquipèdia. La seva versió en català es troba a
l'adreça web http://ca.wikipedia.org.
Tot i que no és obligatori registrar-se en una wiki
per poder editar-la, sí que es quelcom recomanable, per poder disposar de
certes funcions i avantatges addicionals.
En una wiki no es perd mai informació. Tot queda
enregistrat a la pàgina "Historial", per poder consultar els canvis
realitzats i, si cal, desfer-los.
Per editar una pàgina wiki només cal seleccionar
l'enllaç "Edita" de la pàgina en qüestió, escriure o modificar el
text, i prémer "Desa la pàgina" quan hàgim acabat.
Les pàgines de "Discussió" estan orientades
a intercanviar opinions entre els col·laboradors, per millorar els articles i
el funcionament de l'eina en general.
Registrar-se i crear un compte d'usuari
Per poder registrar-se i crear un compte d'usuari, seleccionarem
l'enllaç "Inicia una sessió/crea
un compte" que trobem a la cantonada superior dreta de la pàgina.
Seguidament, se'ns demanarà que entrem el nostre nom d'usuari i contrasenya. Si
no ens hem registrat abans, haurem de crear un nou usuari tot prement l'enllaç
"Registreu-vos-hi".
Seguirem els passos sol·licitats durant el registre i, un cop
finalitzat tot el procés, ja serem usuaris registrats.
No és obligatori, però sí recomanable, registrar-se i crear un
compte d'usuari per poder editar pàgines d'una wiki. D'aquesta manera, els
canvis que fem quedaran associats al nostre compte i, a més, si ens registrem
obtindrem algunes funcions i avantatges addicionals. Per exemple:
- Els altres ens podran reconèixer pel nostre nom d'usuari quan fem canvis en una pàgina.
- Tindrem la nostra pròpia pàgina d'usuari, on podrem escriure sobre nosaltres per tal que els altres ens puguin conèixer una mica més.
- Podrem establir les nostres preferències per canviar certs aspectes i funcions de l'eina, com ara: fonts, colors i disseny del lloc, etc.
- A més, disposarem de la nostra pàgina de discussió, que podrem utilitzar per comunicar-nos amb altres usuaris.
Seguretat en els continguts
A l'hora d'editar qualsevol contingut, cal tenir en compte que,
tot i que puguem modificar una informació, la seva versió anterior no es perd.
En una wiki res no es perd.
Tot queda enregistrat a la pàgina "Historial", per la
qual cosa no hem de tenir por d'editar continguts, ja que sempre podrem tornar
a la seva versió anterior per recuperar-los.
La funció principal de les pàgines d'"Historial" és
poder consultar, en un mateix espai, tots els canvis recents que s'han fet.
Això ens permetrà localitzar-los amb rapidesa si necessitem tornar a editar
algun dels continguts o recuperar-ne la versió anterior.
Com editar continguts
És molt fàcil editar una pàgina wiki. Només cal que cliquem a
l'enllaç "Edita", que trobarem al capdamunt de la pàgina que vulguem
editar. Això ens portarà a una pàgina amb un quadre que conté el text de la
pàgina. Hi escriurem o el modificarem, i premerem "Desa la pàgina"
quan hàgim acabat.
En afegir o modificar continguts, podem donar diferents formats al
text (utilitzant negretes, textos en cursiva, etc.). Per introduir aquests formats, hem d'utilitzar un codi
determinat que la pàgina d'ajuda de l'eina explica mitjançant exemples, i que
recomanem visitar.
Per altra banda, també cal tenir en compte que, a l'hora d'afegir
enllaços dins el text que editem, en tindrem prou amb escriure la URL en qüestió, perquè la mateixa wiki crea automàticament l'enllaç
corresponent.
Les pàgines de discussió
Un altre element destacable d'una wiki són les pàgines de
"Discussió". Estan orientades a discutir i consensuar els continguts
de la pàgina a què fan referència i a facilitar l'intercanvi d'opinions entre
els col·laboradors, cara a millorar els articles i el funcionament de la
Viquipèdia en general. Per tant, hi són benvingudes les qüestions, les crítiques,
els comentaris, les propostes per canviar el text, etc.
MÒDUL 3 - Hàbits d'ergonomia, salut i medi ambient
Hàbits d’ergonomia
L'ordinador és una eina que cada vegada fem servir durant més temps. Per això,
cal que el lloc on el situem i la nostra posició quan l'utilitzem siguin els
adequats per tal d'evitar-nos problemes de salut.
Quan utilitzem l'ordinador, normalment estem asseguts i, molt
sovint, adoptem posicions que fan que el nostre cos estigui en tensió. Per
evitar-ho, tindrem cura dels factors següents:
- La pantalla: Ha d'estar col·locada de tal manera que ens trobem situats directament al davant seu, sense forçar el coll, i a una distància mínima d'uns 55 centímetres. La part superior de la pantalla ha de quedar a l'alçada dels nostres ulls o una mica per sota, i hem de poder orientar-la i inclinar-la amb facilitat.
- La superfície on situem la pantalla ha de ser estable.
- Hem d'ajustar la lluminositat i el contrast entre el fons de pantalla i els caràcters o les imatges de manera que els veiem correctament.
El teclat
Hem de col·locar el teclat de forma que
no es trobi a l'extrem de la taula. Entre el teclat i el final de la taula hi
ha d'haver uns 10 centímetres de superfície lliure, per tal de recolzar-hi els
canells. El teclat ha de ser abatible i independent de la pantalla, i ha
d'estar situat al mateix nivell que els colzes. Si és massa alt, farem servir
un coixí per seure, i així millorarem la posició dels canells.
El ratolí
Ha de tenir una mida adequada i ha d'estar en un lloc de la taula
on el puguem manejar amb comoditat. Si som esquerrans, col·locarem el ratolí a la nostra esquerra i
canviarem el maneig dels botons en el menú de configuració de l'ordinador.
Els accessoris
Si volem consultar documents mentre treballem amb l'ordinador,
farem servir un faristol o un suport de folis per evitar que el coll adopti posicions
forçades. Hem de regular l'alçada i la inclinació perquè es trobi entre 30 i 70
graus.
La taula
Ha de tenir les dimensions suficients perquè ens puguem moure i canviar
de postura amb facilitat; les cantonades han de ser arrodonides i la
superfície, mat, per evitar reflexos. Els cables han d'estar ben amagats, i hem
de disposar d'una presa de terra per a les connexions elèctriques.
Hem de procurar que la taula es mantingui endreçada, per no perdre
espai i perquè puguem accedir còmodament a documents, perifèrics, telèfon, etc.
La cadira
Quan escollim una cadira per treballar davant l'ordinador hem de
tenir en compte l'alçada del seient. Si apropem la cadira a la taula, els
braços han de quedar a l'alçada de la taula. Si no podem recolzar els peus a
terra, haurem d'utilitzar un recolzapeus. L'alçada del respatller de la cadira
ha d'ajustar-se a la zona lumbar de l'esquena.
Moltes persones, si han d'estar moltes hores assegudes,
prefereixen disposar el respatller amb una certa inclinació. Hi ha cadires que
permeten un contacte permanent amb el respatller, gràcies a la combinació de la
força d'unes molles i del nostre pes.
L'entorn
Col·locarem l'ordinador allunyat de la llum natural i en paral·lel
a ella, procurant que les finestres no quedin al davant o al darrere nostre, ja
que hem d'evitar els reflexos a la pantalla. Si tenim un llum damunt
l'ordinador, hem de procurar situar-lo en perpendicular a l'eix de la pantalla.
Hem d'intentar reduir el soroll de l'equipament perquè no afecti
la nostra atenció o parla. La calor que l'ordinador desprèn no ha de fer que
augmenti la temperatura del lloc on som.
Alguns consells per a la salut
1.
Si hem de treballar moltes hores amb l'ordinador, cal que fem
pauses curtes i freqüents.
2.
Quan fixem la vista durant molt de temps a la pantalla, és
recomanable mirar, de tant en tant, cap a un punt llunyà.
3.
Convé fer, de manera regular, estiraments dels braços i les cames.
4.
Per relaxar la zona del coll, podem girar suaument el cap a
esquerra i a dreta diverses vegades.
La pantalla
El monitor o la pantalla de l'ordinador és l'element de l'equip informàtic
que ens permet visualitzar la informació que hi ha al disc dur, als emmagatzemadors de
memòria o a Internet, i interactuar-hi en
conseqüència. A l'hora de visualitzar aquesta informació, hem de tenir en
compte els aspectes següents:
La resolució de pantalla
La finestra de la pantalla és rectangular. La seva mida depèn del
monitor i de la targeta gràfica. Hem de distingir
entre:
- La mida real de la pantalla: mida absoluta, mesurada en polsades (1 polsada equival a 25,4 mil·límetres). És la mida de la finestra del monitor. En l'actualitat, la pantalla més comuna és la de 17 o 19 polsades (17" o 19"), tot i que als ordinadors portàtils poden ser de 15".
- La resolució: mida relativa, determinada pel nombre de píxels que mostra la finestra de la pantalla. Es mesura en píxels, que és la unitat mínima d'informació. En funció de la targeta gràfica de l'ordinador, els valors més comuns són els de 1024x728 píxels (1024 píxels d'amplada per 768 píxels d'alçada), tot i que hi ha persones que treballen amb pantalles a una resolució menor (800x600 píxels) o major (1152x864 píxels).
La mida del monitor no determina la resolució de la pantalla,
però, per obtenir una visualització correcta, la mida relativa de la pantalla i
l'absoluta han d'estar en concordança:
- Per a pantalles de 15", la resolució màxima ha de ser de 800x600
- Per a pantalles de 17", la resolució màxima ha de ser de 800x600 o 1024x768
- Per a pantalles de 21", la resolució mínima ha de ser 1024x768
Quan la resolució és gran, disposem de més punts d'informació
(píxels) per visualitzar els elements de la pantalla, però aquests punts són
més petits, i això fa que els caràcters d'un text o els punts d'una imatge
també es vegin més petits. És a dir, que la pantalla mostra un nombre més gran
de píxels en el mateix espai.
Canviar la resolució de pantalla
Per canviar la resolució de pantalla en el sistema operatiu Windows, accedirem al "Panel de
control" i clicarem a l'opció "Pantalla". A "Propietats de
pantalla", clicarem sobre la pestanya dreta de configuració. Desplaçarem
l'indicador per l'àrea de pantalla fins que aparegui la resolució desitjada i
clicarem al botó dret d'"Aplicar", i després al
d'"Acceptar".
Si treballem amb el sistema operatiu Ubuntu, hi accedirem des de l'opció
"Sistema > Preferències > Resolució de la pantalla".
Canviar la mida dels elements de la pantalla des dels navegadors
Si la resolució de la pantalla és alta, pot ser que quan naveguem
per Internet veiem els elements de les pàgines massa petits.
Per canviar la mida del text, premerem el botó CTRL del teclat i,
a la vegada, farem girar la roda del ratolí. Una altra manera de fer-ho és clicant
sobre l'opció del navegador de "Veure" (Explorer) o "Visualitzar" (Firefox) i fer clic sobre "Mida
de text", tot seleccionant la que ens interessi.
També podem canviar la resolució de pantalla quan naveguem per
Internet
Ajust de lluentor, contrast i color de pantalla
És necessari ajustar les condicions de visualització de la
pantalla, per veure amb exactitud les característiques de la informació i també
per evitar problemes de salut (irritació ocular, mal de cap, etc).
Es porta a terme mitjançant el calibratge de la pantalla. Això es
pot fer amb les eines de gestió de color que subministren les mateixes
pantalles (en el cas dels ordinadors de sobretaula) o bé a través d'alguns
programes i dispositius que recullen dades que ens proporcionen valors de configuració
(en el cas d'ordinadors portàtils).
La lluentor o
lluminositat
És la
intensitat de llum emesa sobre una àrea determinada. Els canvis de lluentor
poden enfosquir o aclarir el contingut de la pantalla. Si el valor de lluentor
és baix, els colors lluminosos s'enfosquiran i tendiran al gris, mentre que si
el valor és alt, els colors foscos semblaran grisos.
El
contrast
És la
relació entre la intensitat lluminosa del punt més clar i la del punt més fosc
d'una imatge. Un correcte calibratge de contrast implica valors de 100:1, és a
dir, que el punt blanc tingui 100 vegades més lluminositat que el punt negre.
El color
El
color es produeix mitjançant la suma de diferents intensitats dels colors
bàsics (vermell, verd i blau). El calibratge de color consisteix a ajustar el
color a un estàndard establert per tal d'aconseguir que els colors es vegin
igual en tots els monitors calibrats. Cal ajustar els diferents paràmetres de
color: to, saturació, gamma, balanç de colors primaris, etc.
Els protectors de pantalla
Els protectors de pantalla són programes que poden contenir
animacions, textos, àudio o vídeo, que s'activen quan l'ordinador està inactiu
durant un període de temps determinat, i que oculten el contingut de la
pantalla. Es poden configurar de forma que, per tornar a veure el contingut,
calgui introduir una contrasenya.
Es van començar a emprar en els antics monitors de tub (CRT), en què una imatge estàtica
que romangués durant massa temps en pantalla podia cremar el fòsfor que la
componia i quedar-hi impresa. Per evitar-ho, el protector de pantalla
l'enfosquia o mostrava imatges en moviment. Actualment, els protectors
s'utilitzen més com a decoració de la pantalla, tot i que sovint impliquen un
estalvi d'energia en l'aparell.
Els actuals monitors LCD no tenen
fòsfor, ja que es va comprovar que les seves cel·les de cristall líquid, si
estan actives durant massa temps, poden tornar-se insensibles als estímuls elèctrics.
Tractament de residus tecnològics i material fungible
Els materials que s'utilitzen als equips informàtics i els
mateixos equips generen residus. Aquests residus contenen substàncies perilloses per al medi
ambient, i cal gestionar-los. Per aquest motiu s'han de dipositar als llocs
apropiats de les deixalleries o als punts verds col·laboradors, mòbils o del
barri.
El material fungible que utilitzem quan treballem amb el nostre
equip informàtic també necessita una gestió respectuosa amb el medi ambient.
La impressió de documents
Imprimir documents representa un alt cost econòmic i
mediambiental, tant per l'obtenció de la cel·lulosa amb què es fa el paper com
per la gestió dels residus dels cartutxos de tinta. Per tal de minimitzar-ne
l'impacte, hem de considerar els aspectes següents:
El paper:
Quan triem el tipus de paper per imprimir
documents, hem de tenir en compte l'origen de la matèria primera i el procés de
producció. Si considerem aquests dos aspectes, trobarem diferents tipus de
paper:
- El paper ecològic: S'anomena ecològic el paper que té un procés de fabricació i una destinació final que eviten l'impacte ambiental.
- El paper reciclat: S'anomena reciclat el paper que té un procés de fabricació amb fibres recuperades del paper o del cartró.
- El paper lliure de clor (TCF): S'anomena lliure de clor perquè en el procés de blanqueig s'utilitza oxigen o ozó.
- El paper amb baix contingut de clor (ECF): S'anomena amb baix contingut de clor perquè durant el procés de blanqueig no s'utilitza clor en forma de gas, sinó diòxid de clor.
Per ser respectuosos amb
el medi ambient, l'ús d'aquests tipus de papers ha d'anar acompanyat d'una
sèrie de normes d'estalvi de paper:
- Si la impressora ho permet, utilitzarem paper imprès per una cara i imprimirem els esborranys en l'altra cara.
- El programari de la impressora ens permet imprimir diversos fulls a la mateixa pàgina.
- Per imprimir exactament allò que desitgem, podem utilitzar l'opció de visualització prèvia de la pàgina.
- Imprimirem els documents a doble cara. Si la impressora no ho permet, podem imprimir primer les pàgines de la dreta i després les de l'esquerra a l'altra cara del paper.
- Si el document és un esborrany, podem corregir-lo en pantalla per evitar-ne la impressió.
- Guardarem els arxius no impresos a l'ordinador, sense fer-ne còpia en paper.
- Evitarem imprimir els correus electrònics i els llegirem en pantalla.
La tinta de la impressora:
Un cartutx de tinta està format per plàstic, metall i altres
elements com ara paper o cautxú. La major part d'aquests components són
reciclables o reutilizables.
És convenient utilitzar cartutxos de tinta compatibles, o els
originals recarregats de tinta. Un cartutx pot ser reutilitzat fins a quatre
vegades, en funció de les seves característiques i estat.
Si un cartutx presenta desperfectes, se'n separen els diferents
materials i es recicla. Si està en bon estat, es neteja, es recarrega i es
tanca, per poder-lo reutilitzar.
Per ser respectuosos amb el medi ambient, l'ús d'aquests tipus de
cartutxos ha d'anar acompanyat d'una sèrie de normes per estalviar tinta:
- Si volem imprimir esborranys, és millor utilitzar una qualitat d'impressió baixa per estalviar tinta; també procurarem evitar la impressió de fotografies i altres gràfics, ja que consumeixen molta tinta de colors.
- Si no ens cal imprimir en color, utilitzarem la impressió en escala de grisos amb la tinta negra.
El reciclatge de materials d'emmagatzematge
El material que compon els CDs i DVDs és un plàstic: el policarbonat. A més, inclou alumini, laca i colorants;
tot aquest conjunt provoca que els discs inservibles generin residus no
biodegradables i contaminants. Per aquesta raó, cal que aquests materials
siguin tractats i reciclats.
Els centres de
reciclatge realitzen les accions següents:
- Trituren el plàstic.
- El renten, eliminant-ne la tinta i el paper.
- En separen els metalls i les laques.
- Una vegada net i sec, el plàstic s'envia a unes màquines que l'escalfen i el reciclen.
Per ser respectuosos amb el medi ambient, l'ús d'aquests tipus de
materials d'emmagatzematge ha d'anar acompanyat d'una sèrie de normes:
- Cuidarem l'estat del CD o DVD evitant que s'embruti o es ratlli.
- Utilitzarem altres tipus de sistemes d'emmagatzematge, com ara les memòries USB.
- Utilitzarem CDs o DVDs regravables.
- Si ja no ens cal la informació que hem emmagatzemat, és convenient destruir el suport que hem utilitzat, ja que, si no, la informació es podria recuperar.
MÒDUL 4 – Avaluació de la informació a internet.
L’Avaluació de la informació:
L'autoria
Una de les claus a l'hora d'avaluar una informació consisteix a
saber qui publica el contingut, si el lloc que visitem és d'una institució (una
entitat educativa, una empresa comercial, una associació sense ànim de lucre,
etc.) o bé d'un particular.
El segon aspecte a considerar és si podem posar-nos en contacte
amb el responsable del contingut (si es tracta d'un autor que firma l'article
dintre d'un lloc web que conté més informació), o si a la pàgina web hi ha algun enllaç que permeti comunicar-nos amb la institució o entitat que publica
els continguts.
El tercer aspecte és veure si la informació està actualitzada; es
pot comprovar, per exemple, mitjançant la darrera data de publicació del
contingut.
El quart aspecte és avaluar si la informació és creïble, o bé si
es tracta d'una informació publicitària o que intenta persuadir d'alguna cosa
el lector.
La qualitat dels enllaços
Molts llocs inclouen enllaços. Hem de comprovar si els enllaços
estan actius i si presenten els continguts amb una informació actualitzada. Per
exemple, si una pàgina web enllaça freqüentment amb altres pàgines que mostren
un missatge d'error, pot significar que aquesta pàgina no s'ha actualitzat o
revisat des de fa temps.
També hem de tenir en compte si els enllaços estan relacionats amb
el contingut del lloc original.
El disseny del lloc
Una bona pàgina d'inici ha de presentar un resum del contingut del
lloc web i una guia o índex sobre com accedir-hi.
Un dels aspectes que cal que considerem és si la navegació dintre
del lloc és clara i coherent i si és fàcil de trobar-hi allò que cerquem; per
exemple, és molt convenient que disposi d'un plànol de navegació o esquema de
les diferents seccions que conté (un mapa web).
També hem de considerar si hi ha elements multimèdia i si aporten informació de qualitat al lloc.
Una altra manera d'avaluar la informació que ofereix un lloc web
és tenir en compte les valoracions que els usuaris fan de determinades pàgines
relacionades amb la informació (per exemple, les valoracions de cases rurals
per part dels clients en webs de viatges) o les referències que, en blocs específics, es donen sobre un determinat tema.
Suplantació d’identitat i programari maliciós
Quan naveguem per Internet o fem servir
el correu electrònic, cal ser molt prudents,
ja que de vegades podem ensopegar amb programari maliciós capaç
d'afectar el nostre ordinador o que impliqui altres riscos. Tot i que es tracta
d'un perill que es pot prevenir, abans de res hem de saber de quin tipus
d'amenaça es tracta.
Els gestors de correu electrònic poden ser atacats no per
aconseguir informació del servidor o obtenir-ne
el control, sinó per difondre indiscriminadament correus de publicitat no
desitjada (anomenada "correu brossa" o "spam") o bé virus, amb la intenció de
propagar-los al major nombre possible de comptes de correu.
Les amenaces al correu electrònic
Es classifiquen en dos tipus:
- La recepció de correus electrònics amb virus, cucs electrònics i troians com a arxius adjunts. Quan s'obre l'arxiu, el virus s'executa i infecta l'ordinador, o bé infecta altres equips tot enviant-los correus electrònics.
- Els enganys (també anomenats "pesca electrònica" o "phishing")
Al missatge de correu electrònic rebut, ens indiquen o demanen que
realitzem alguna acció, com visitar una adreça web, en la qual hem d'introduir
dades confidencials com ara el nom d'usuari i la contrasenya. Un exemple
d'aquest tipus d'engany són aquells correus electrònics que semblen emesos per
la nostra entitat financera, i mitjançant els quals se'ns pretén avisar que hi
ha algun problema de seguretat amb el nostre compte.
Com podem saber si el
correu és un engany?
1.
El remitent: L'adreça de
correu electrònic (en aquest cas, suposadament, el suport tècnic del banc) no
dóna prou informació per assegurar la seva credibilitat. Al final de l'adreça,
en lloc de les inicials o el nom de l'entitat, hi apareix un compte gratuït de
correu electrònic, com per exemple Hotmail, Gmail, etc.
2.
El destinatari: Les empreses
gestionen de forma personalitzada la comunicació amb el client, i, per tant, el
nom del destinatari ha de coincidir amb la seva adreça.
3.
L'enllaç a la suposada pàgina
web de l'entitat financera: Si ens hi fixem, veurem que es troba a la part
superior del navegador web, a la barra d'adreces,
i comença per http://. Si el seu inici no coincideix amb el nom de l'entitat,
probablement es tracti d'un lloc web fraudulent.
Codis maliciosos
Els navegadors d'Internet (Mozilla, Opera, Internet Explorer,
etc.) també poden ser, ocasionalment, objecte d'atacs. En visitar pàgines web,
els navegadors sovint permeten l'execució i instal·lació automàtica d'uns
components que s'anomenen "connectors" (o plugins en anglès).
Aquests connectors són inclosos als navegadors per veure o
millorar la visualització de determinats arxius. Però alguns d'aquests
components de vegades poden dur un codi maliciós que permet la instal·lació de
programes que emplenen l'ordinador de publicitat mentre estem navegant, o que,
fins i tot, poden introduir-hi un virus. Cal estar molt atents als advertiments
que sovint ens ofereix el navegador quan accedim a aquest tipus de pàgines web.
Altres connectors poden instal·lar programes que obtenen
informació de l'ordinador, com ara el "programari
espia" (també anomenat spyware), o que poden activar processos en l'ordinador sense que ens
n'adonem, per tal que treballi amb finalitats delictives quan el deixem encès.
Hi ha d'altres connectors o reclams a pàgines web que poden omplir
la pantalla de finestres emergents amb publicitat mentre naveguem per Internet.
Algunes coses que podem fer per evitar aquestes intrusions de
codis maliciosos són:
- No obrir mai els arxius adjunts a un correu electrònic si desconeixem el que contenen o qui ho envia.
- Instal·lar programari de protecció (antivirus).
- Determinar filtres de seguretat al maquinari de navegació o del correu electrònic.
La seguretat de la informació
Una xarxa telemàtica és una xarxa d'equips informàtics que es
comuniquen entre ells. La xarxa Internet està formada
per la unió de xarxes telemàtiques de proveïdors de serveis d'accés i
d'interconnexió, que gestionen els paquets de dades (la informació) que
nosaltres enviem i rebem.
Aquesta estructura en xarxa pot patir el risc d'accessos no
autoritzats als nostres equips informàtics i a la
nostra informació. Aquests riscos, que normalment poden ser previnguts, es
divideixen en dues categories: riscos relacionats amb la informació i riscos
relacionats amb els sistemes (dels ordinadors i equips informàtics).
Riscos relacionats amb la informació
La informació que s'intercanvien dos ordinadors connectats a una
xarxa pot patir les amenaces següents:
- A la confidencialitat: Algú no autoritzat accedeix a la informació que enviem per la xarxa a un altre usuari, tot interceptant el nostre canal de comunicació (el cable o la xarxa sense fil) mitjançant un programari que permet capturar els nostres paquets de dades.
- A la integritat de la informació: S'intercepten els nostres paquets de dades per modificar-ne la informació. D'aquesta manera, es pot enganyar el destinatari de la informació i fer que dugui a terme una acció diferent a la desitjada.
- A l'autenticitat: Consisteix a enviar informació falsa a un destinatari, suplantant la identitat d'una altra persona.
- Pèrdua d'anonimat: L'obtenció de les nostres dades (per exemple, el número de la targeta de crèdit) o d'una decisió (el vot electrònic) que és confidencial, per utilitzar-les de forma no autoritzada.
Riscos relacionats amb els sistemes
Són atacs a qualsevol element que forma part de la xarxa de
comunicacions (cables, ones, etc.) i als sistemes finals (ordinadors i altres
dispositius informàtics). Es classifiquen de la manera següent:
- Denegació de servei: Es bloqueja el sistema perquè no es pugui utilitzar o per empitjorar el servei, introduint interferències al senyal o bloquejant el servidor amb l'enviament de molta informació generada automàticament.
- Atac d'intrusió: S'entra en un sistema de forma no autoritzada per aconseguir informació confidencial, per modificar o destruir informació, per executar un programari maliciós o bé per utilitzar l'equip amb la finalitat d'atacar altres sistemes.
Per evitar aquest tipus d'amenaces, disposem de diferents
programes antivirus (McCafee, Panda, NOD32, etc.), programari de tallafocs per controlar el flux de dades i programes antiespies que es poden
instal·lar a l'ordinador o bé als servidors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada